2374020107 6938001049 Πεζόδρομος, Κασσανδρεία Χαλκιδικής olialogother@hotmail.com

Πότε το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Πότε το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Οι γονείς ανησυχώντας για τις κινητικές δεξιότητες που πρέπει να έχει αναπτύξει το παιδί τους, χρειάζονται μία κατάλληλη ενημέρωση για το τι είναι η εργοθεραπεία, πως μπορεί να βοηθήσει το παιδί τους και πότε πραγματικά πρέπει να συμβουλευτούν ένα εργοθεραπευτή.

Η εργοθεραπεία αναφέρεται στη χρήση σκόπιμων δραστηριοτήτων, για να βοηθήσει άτομα οποιασδήποτε ηλικίας με φυσικές, πνευματικές ή ψυχικές δυσλειτουργίες, ανεξαρτήτου αιτιολογίας, να αναπτύξουν δεξιότητες προκειμένου να εκτελέσουν ανεξάρτητα δραστηριότητες καθημερινής ζωής.

Όπως σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, έτσι και στα παιδιά, η εργοθεραπεία δίνει έμφαση στη συμμετοχή τους στα καθημερινά έργα.  Ένα παιδί για να εκτελέσει ένα έργο, πρέπει αρχικά να το επιλέξει, δηλαδή χρειάζεται και συναισθηματική συμμετοχή.  Αυτό, είτε επιτυγχάνεται αυτόματα, όταν το παιδί έχει ενεργό εσωτερικό κίνητρο, είτε φροντίζει αρχικά να το κατευθύνει ο θεραπευτής, προσδοκώντας  αργότερα στην ανάπτυξη του εσωτερικού κινήτρου. Μετά την επιλογή ενός έργου-δραστηριότητας έρχεται η οργάνωση.

Στο σημείο αυτό απαιτούνται όλες οι γνωστικές – αντιληπτικές δεξιότητες, όπως συγκέντρωση, μνήμη, ταξινόμηση, έννοιες χώρου - χρόνου, φαντασία κ.α. για να φτάσει πλέον στην εκτέλεση του έργου. Η εκτέλεση απαιτεί μια αποτελεσματική κινητική, νευρομυϊκή και αισθητηριακή οργάνωση, που χωρίς αυτή το παιδί δεν μπορεί να ολοκληρώσει τη δραστηριότητα που επέλεξε και οργάνωσε.

Σε οποιαδήποτε λοιπόν στάδιο (επιλογή - οργάνωση - εκτέλεση) υπάρχει δυσκολία, παρεμποδίζεται ουσιαστικά η παραγωγή έργου. Εκεί παρεμβαίνει η εργοθεραπεία! Η διαδικασία της βελτίωσης των δεξιοτήτων του παιδιού σε οποιοδήποτε από τα παραπάνω τρία στάδια ονομάζεται θεραπεία. Πολλές φορές όμως, επειδή το παιδί ζει μέσα σε ένα περιβάλλον, που το επηρεάζει, η εργοθεραπεία προσαρμόζει το περιβάλλον αυτό στις δυνατότητες του παιδιού.  Έτσι μπορεί πιο εύκολα να εκτελέσει τις δραστηριότητες που έχει επιλέξει και οργανώσει. 

Ποια είναι όμως τα καθημερινά έργα ενός παιδιού και πως η Εργοθεραπεία μπορεί  να βοηθήσει; 
Το κυρίαρχο έργο στη ζωή των παιδιών είναι το παιχνίδι, (σε όλες του τις μορφές αισθητηριακό, κατασκευαστικό, μιμητικό, συμβολικό,  μοναχικό , ομαδικό), γι΄αυτό και είναι το κυριότερο και κεντρικότερο εργαλείο των θεραπευτών που ασχολούνται με παιδιά.  Άλλα καθημερινά έργα είναι το ντύσιμο-γδύσιμο, η σίτιση, η τουαλέτα, η οργάνωση και αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, η κοινωνική συμμετοχή, η εκπαίδευση, οι υποχρεώσεις απέναντι στα πλαίσιο που συμμετέχει (σπίτι, σχολείο, θεραπευτήριο, γυμναστήριο κ.λ.π.)

Παρακάτω σας παραθέτω 3 ερωτηματολόγια για το πότε ένα παιδί, ανάλογα την ηλικία του έχει κατακτήσει κάποιες δεξιότητες, τα οποία συντάχτηκαν με βάση τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών.  
Εάν το παιδί σας παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε έναν εργοθεραπευτή, οποίος θα σας καθοδηγήσει και θα σας προτείνει ακριβώς τι έχει ανάγκη το παιδί σας ή/και θα σας συμβουλέψει για το τι μπορείτε να κάνετε επιπλέον σας γονείς στο σπίτι.

 

Ερωτηματολόγιο προς γονείς με βρέφη και παιδιά 0-2 ετών

  1. Ξαφνιάζεται εύκολα (φυσιολογικό για 0-3 μηνών)
  2. Ελαττωμένος μυϊκός τόνος
  3. Όταν κλαίει δε μπορεί να σταματήσει εύκολα, ανήσυχο
  4. Δε μπορεί να φέρει τα δύο χέρια μαζί και να κάνει παλαμάκια ή να χτυπήσει μαζί δύο παιχνίδια
  5. Με δυσκολία γυρίζει μπρούμυτα –ανάσκελα (ρολάρει), μπουσουλάει κάθεται ή στέκεται
  6. Παράγει ήχους με δυσκολία
  7. Δεν εξερευνά το περιβάλλον
  8. Δε μπορεί να χτίσει ένα πύργο με τουβλάκια
  9. Έχει συχνά τα χέρια του κλειστά (μεγαλύτερο των 6 μηνών)
  10. Δεν του αρέσει να βρίσκεται μπρούμυτα
  11. Δεν του αρέσει η επαφή με το νερό
  12. Τεντώνεται όταν το κρατάνε αγκαλιά, δεν του αρέσει
  13. Δεν του αρέσει να του αλλάζουν πάνες ή ρούχα
  14. Δυσκολίες με το θηλασμό και γενικά με το φαγητό και την μετάβαση στα στερεά
  15. Έχει δυσκολίες με τον ύπνο, δε μπορεί να ησυχάσει

 

Ερωτηματολόγιο προς γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας (3-5 ετών)

  1. Αρνείται να παίξει με παιχνίδια της ηλικίας του ή να αυτοεξυπηρετηθεί
  2. Ελαττωμένος μυϊκός τόνος, φαίνεται αδύναμο
  3. Αδέξιο, πέφτει εύκολα και συχνά
  4. Πέφτει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα και έχει δυσκολία στο να υπολογίζει τη θέση του σώματος του σε σχέση με το περιβάλλον
  5. Σπάει εύκολα τα παιχνίδια του
  6. Δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια ή να ανεβαίνει σε ψηλά αντικείμενα
  7. Έχει δυσκολία να ζωγραφίζει μέσα στις γραμμές, να κάνει παζλ ή να κόβει με το ψαλίδι
  8. Η ανάπτυξη λόγου και ομιλίας έχει καθυστερήσει
  9. Είναι υπερκινητικό, δε μπορεί να ησυχάσει
  10. Δεν του αρέσει να είναι μπρούμυτα
  11. Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο μαλλιών και νυχιών, οι αγκαλιές και τα φιλιά
  12. Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές, στις γεύσεις, στους θορύβους ή στο άγγιγμα
  13. Αποφεύγει να ανέβει στον εξοπλισμό της παιδικής χαράς
  14. Έχει δυσκολίες με τον ύπνο
  15. Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές

 

Ερωτηματολόγιο προς γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας (6-12ετών)

  1. Δε μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά και δε μπορεί να μεταβεί στην επόμενη δραστηριότητα
  2. Ελαττωμένος μυϊκός τόνος, έχει την τάση να στηρίζει το κεφάλι του στα χέρια του όταν κάθεται στο θρανίο του
  3. Χρειάζεται περισσότερο εξάσκηση από τα υπόλοιπα παιδιά στο να μάθει καινούργια πράγματα
  4. Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς όπως το ε και το 3, δεν αφήνει αρκετό διάστημα μεταξύ των γραμμάτων ή των λέξεων όταν γράφει
  5. Σπάει εύκολα τα μολύβια του ή γράφει με υπερβολική πίεση πάνω στο χαρτί
  6. Δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια ή να ανεβαίνει σε ύψη, δυσκολεύεται με την ισορροπία, ή/ και φοβάται ανελκυστήρες και κυλιόμενες σκάλες
  7. Δεν του αρέσει το γράψιμο, κουράζεται εύκολα στη διάρκεια σχολικής δουλειάς
  8. Έχει δυσκολία στο να ακολουθεί σύνθετες προφορικές οδηγίες
  9. Είναι υπερκινητικό, δε μπορεί να ησυχάσει
  10. 'Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
  11. Δεν του αρέσει το κολύμπι, το μπάνιο στο σπίτι, το κόψιμο μαλλιών και νυχιών, τα φιλιά και οι αγκαλιές
  12. Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές, στις γεύσεις, στους θορύβους ή στο άγγιγμα
  13. Δεν του αρέσει να είναι σε πλήθος ανθρώπων ή να το ακουμπάνε (στην ουρά για το λεωφορείο, στον κινηματογράφο ή στην αγορά)
  14. Αποφεύγει τη γυμναστική ή τα σπορ
  15. Έχει δυσκολία στο να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας, προτιμά να παίζει με ενήλικες ή με παιδιά μικρότερης ηλικίας.

 

 

  

 

Πίσω